Hoppa till sidans innehåll
Foto: Patric Wernqvist MTB Ungdomar första träningen 2016

Ungdomsträning mtb


Vreta SoMK bedriver ungdomsträning för mountainbikeintresserade ungdomar.

Ansvariga tränare 2020:
Vuxen/Svart grupp: Patric Wernqvist, 073-4184223
Röd grupp: Jimmy Wentzell 070-7320462, Johan Larsson 072-2326324
Blå grupp: Gustav Karlsson 070-3390339, Hampus Andersson 0702-661140
Grön grupp: Petter Söderberg 0733-582907, Martin Carlsson 0709141947
Vit grupp: Sökes - ni som har barn i lägsta åldrarna och vill cykla med dem och hålla ihop gruppen, hör av till någon av ovanstående.

Vi har inga träningsavgifter men man ska vara medlem i Vreta SoMK. Det är ok ett prova på ett par gånger innan men behöver betala medlemsavgiften.

Anmälan till träningen sker till Patric Wernqvist (patric @ wernqvist.se) senast 12/4-2020.

Vi behöver följande information:
- Namn och Personnummer samt vilken grupp hen cyklade i förra året.
- Namn, e-postadress och telefonnummer till förälder.

För att bli medlem se information här: Medlemsskap i Vreta SoMK.

Träningstider
Tisdagar kl 18.00 i Olstorp, första tillfälle 14:e april.

Träningsgrupper

Vi har fyra olika grupper som tränar samma tid men som befinner sig på olika nivå.

Observera att nedanstående är väldigt grova riktlinjer, ålder är oftast missvisande eftersom det kan skilja väldigt mycket på vad barn i samma åler klarar av på cykel i skogen. 

Vit är för barn under 6-8 år på cyklar mindre än 20". Barnet ska kunna cykla själva obehindrat på slätt underlag men har ingen eller liten erfarenhet av att cykla på stigar i skogen. Här kommer vi att cykla kortare slingor i skogen, teknikövningar och lekar mest i Olstorp. Vi vill att föräldrar cyklar med barnen och hjälper till under träningen, det är många barn att hålla ordning på och ibland blir avstånden i skogen långa mellan den snabbaste och den långsammaste. 

Grön riktar sig till 7-9 åringar som har lite erfarenhet av att cykla på stigar i skogen och vill fortsätta. I den här gruppen cyklar man med 20-24" cyklar. Gruppen tränar på enklare och oíbland lite knixiga stigar och gör teknikövningar för att fortsätta lära sig. Vi vill att föräldrar som har möjlighet cyklar med barnen och hjälper till under träningen. 

Blå grupp ca 10-12 år och här är vana från att cykla i skogen att föredra och god balans helt nödvändigt. I de här grupperna cyklar de flesta på 24-26" eller 27,5" cyklar. Man bör också vara inställd på att träna kondition och snabbhet. Gruppen testar tekniska partier men anpassar naturligtvis svårighetsgraden till hela gruppen. Föräldrar är självklart välkomna även i denna grupp.

Röd grupp för barn 12-15, cyklar på minst 26" cykel. Som blå grupp men cyklar längre, ibland upp till 10-15km.

Svart grupp är en avancerad grupp för de lite äldre ungdomarna (15-17) och vuxna som klarar av 1,5h relativt snabb och teknisk cykling och längre sträckor upp till ett par mil.

Om ungdomsträning mtb - utrustning mm.

Inriktningen på ungdomsträningen är i första hand mot så kallad cross-country (stigar, skogs- och grusvägar), även kallat XC, en konditionsbaserad sport.

Mountainbike är en sport som ger kondition, styrka och balans. Att man dessutom får en massa frisk luft är ju inte heller fel.

Minimiutrustning är förstås cykel samt hjälm som sitter bra. Cykeln bör ha grova däck, dämpad framgaffel är inget krav, dessutom är oftast framgafflarna på barncyklar väldigt tunga och barnen har ingen glädje av den eftersom de är för lätta för att komprimera gaffeln, viktigare är att cykeln inte är för tung.

Det krävs en växlad cykel för att kunna ta sig uppför backarna. Många barncyklar säljs med singelklinga fram och 8 växlar bak vilket är perfekt att börja med. Både fram och bakväxel brukar mest krångla till det för dem. Välj helst en cykel med utanpåliggande växlar och utan fotbroms, barnen klarar av det utan problem redan från 7-8år.

Men spring inte och köp en ny cykel det första ni gör, ta det barnen har, det brukar funka i början i alla fall. Men det är väldigt viktigt att ni kollar över cykeln innan träning, att bromsarna tar som de ska, pumpade däck, oljade växlar och kedja gör cyklandet roligare för våra ungdomar.

Klädsel bör vara ungefär som när man löptränar, man blir väldigt varm. Höger bens byxa bör vara nerstoppad i strumpa eller tejpad om man kör med långbyxor. Detta för att inte trassla in sig i kedjan. 
Någon typ av skyddsglasögon rekommenderas. Skyddar mot grenar, stänk med mera. Heltäckande skor (ej sandaler).

För ungdomar i svart och röd grupp vill vi att de har med sig utrustning för att kunna hantera en punktering, dvs extra slang eller laglappar. Pump har ledaren med sig.

Märk upp barnens hjälm med namn och telefonnummer till anhörig!

Uppdaterad: 20 AUG 2018 22:57

Vreta SoMKs sponsorer:

noname

sententia_logo

ramudden

jannes_logga_vingar

mme

Hallbergs

WeGe

oversta

mellersta

understa