Hoppa till sidans innehåll
Foto: Patric Wernqvist MTB Ungdomar första träningen 2016

Ungdomsträning mtb


Vreta SoMK bedriver ungdomsträning för mountainbikeintresserade ungdomar. Ansvariga tränare är Agne Johansson, Patric Wernqvist. För frågor om träningen, mejla patric @ wernqvist.se (ta bort mellanslag före och efter @)..

Träningstider 2018
Vi har ännu inte satt träningstid och start för 2018. Men räkna med att vi drar igång i slutet av mars eller i början på april, lite beroende på hur långt våren har kommit mm.

Träningsgrupper

Vi har fyra olika grupper som tränar samma tid men som befinner sig på olika nivå.

Grön riktar sig till 8-10-åringar som cyklar själva obehindrat på slätt underlag men har ingen eller begränsad erfarenhet av att cykla på stigar i skogen. Gruppen tränar på enklare stigar och har inte särskilt avancerade teknikövningar. Föräldrar får mer än gärna vara med tillsammans med barnen. På den första träningen är det viktigt att en förälder är med barnet åtminstone på samlingen inför träningen.

Blå och röd grupp har vi åldersgräns på ca 10 år och här är vana från att cykla i skogen att föredra och god balans helt nödvändigt. Man bör också vara inställd på att träna kondition och snabbhet. Grupperna testar tekniska partier men anpassar naturligtvis svårighetsgraden till hela gruppen. Föräldrar är självklart välkomna även i denna grupp.

Svart grupp är en avancerad grupp för de lite äldre ungdomarna (14-16) som klarar av 1,5h relativt snabb och teknisk cykling och längre sträckor upp till ett par mil. Föräldrar och andra vuxna är välkomna att vara med om man hänger med,

Vi vill att föräldrar följer med till första träningen för att kunna ta kontaktuppgifter.

Om ungdomsträning mtb - utrustning mm.

Inriktningen på ungdomsträningen är i första hand mot så kallad cross-country (stigar, skogs- och grusvägar), även kallat XC, en konditionsbaserad sport. Vi sysslar alltså inte med Dirt och BMX.

Mountainbike är en sport som ger kondition, styrka och balans. Att man dessutom får en massa frisk luft är ju inte heller fel.

Minimiutrustning är förstås cykel samt hjälm. Cykeln bör ha grova däck, dämpad framgaffel och ganska många växlar om man vill kunna köra snabbt och ta sig uppför backarna. Det är också väldigt viktigt att bromsarna tar som de ska, eftersom vissa partier på banorna går rejält utför. Rätt pumpade däck, oljade växlar och kedja gör cyklandet roligare för våra ungdomar.

Klädsel bör vara ungefär som när man löptränar, man blir väldigt varm. Höger bens byxa bör vara nerstoppad i strumpa eller tejpad om man kör med långbyxor. Detta för att inte trassla in sig i kedjan. 
Någon typ av skyddsglasögon rekommenderas. Skyddar mot grenar, stänk med mera.

Uppdaterad: 2017-12-17 21:38

Vreta SoMKs sponsorer:

noname

sententia_logo

ramudden

jannes_logga_vingar

mme

Hallbergs

WeGe

oversta

mellersta

understa